יום ראשון, 18 במאי 2008

"מה לעשות עם התוצרים של התלמידים שלי?" או פרסום עצמי בעידן הידע

המציאות כיום היא:
1. הילדים מנהלים קשרים עם אנשים אחרים בכל העולם.
2. הילדים מכירים את הטכנולוגיה והכלים האינטרנטים בצורה טובה יותר מכל אחד מעל גיל העשרה.
3. פרסום תוך-כתתי או תוך-בית-ספרי לא מספק בעידן בו לכל ילד יש בלוג אישי.

למה בכלל לעשות משהו?
1. מכיוון שאנחנו רוצים שלילדים יהיה אכפת ממה שקורה בבית הספר.
2. אנחנו רוצים שהם יעבדו על התוצרים שלהם.
3. ואנחנו רוצים שהם יחשיבו הצלחה בבית הספר לפחות כמו הצלחה במשחק הרשת שהם משחקים בו עכשיו.

אז מה לעשות?
1. לעבור למדיניות של יצירת תוצרים. ברגע שהילד יראה שללימודיו בבית הספר יש תוצרים בעלי משמעות - הוא יעריך יותר גם את בית הספר. והדבר אפשרי גם במסגרת תוכנית הלימודים הצפופה מאד של משרד החינוך. תוצרים לדוגמא: הצגה שמועלית בשפה הצרפתית/ אנגלית/ ערבית, עבודות חקר בביולוגיה ותיעוד תצפיות על חיות, כתיבה ונגינה של מוזיקה, הכנת מצגות/ לומדות בנושאים מגוונים, יצירת משחקים ועוד ועוד.
2. לארגן תערוכה מקצועית שנתית בתחום מסויים ולהזמין אליה מקצוענים באותו תחום (מעצבים/ רופאים/ מנהלים/ זמרים מדענים/ סופרים/ הסטוריונים/ וכו'). בצורה כזו ההכרה בעבודה של הילד לא באה רק מבית הספר או מההורים.
3. ליצור אתר אינטרנט לבית הספר (ובמקומות מסויימים כדאי גם ליצור אתר למחלקה/ לכיתה). מטרת אתר כזה צריכה להיות הצגה של עבודות התלמידים בעולם הוירטואלי, משום שלנוכחות ברשת יש השפעה ארוכת טווח על תחושת הסיפוק של הילד בעוד שלתערוכה יש משמעות קצרת טווח (למרות שזו גדולה הרבה יותר).
בתוך אתר בית הספר יש להקצות דף אישי לכל ילד. מנגנון חברתי הדומה לfacebook יכול להוות תשתית לדף כזה. בנוסף מורה יכול להחליט על הבלטה של עבודות נבחרות של התלמידים שלו.
4. לארגן תחרויות יצירתיות למיניהן. התוצאות יפורסמו ברשת: באתר בית הספר, אתרי חדשות רלוונטים ופורומים מקצועיים.
5. לשתף את התלמידים בכל תהליכי השינוי הללו! ערכו תחרות עיצוב לאתר האינטרנט החדש של בית הספר, תנו לילדים להסביר את בחירותיהם העיצוביות, החליטו על העיצוב הנבחר, פרסמו את שאר העיצובים המובילים בדף הסיכום של הפעילות, תנו לילדים למצוא עבורכם את המקום הטוב ביותר שבו יהיה ניתן להקים את אתר ביה"ס, תנו להם לנסות לבנות את האתר, תנו להם לחפש את המבנה החברתי היעיל ביותר לדעתם (איזה מנשק הוא הנוח ביותר).
נוסף לכך, אל תתביישו לתת לילדים לארגן את התערוכות של עצמם (כמובן בהדרכה והשגחה של מורה): שהם ידאגו לעיצוב ההזמנות, ארגון ערב הפתיחה, סידור התלייה של התוצרים וכו'.

3 תגובות:

  1. בהמשך לפוסט הזה, הנה אתר בית ספר מושקע שנתקלתי בו. הסתבר לי שהתלמידים שבנו אותו, אף קיימו ישיבה עם תלמידים צעירים מהם בכדי לדאוג להמשכיות האתר (מתוך עיתון קו לחינוך).

    השבמחק
  2. יותר מזה: בכתבה כתוב שהתלמידים הללו מעבירים קורס תכנות אתרים כדי להכניס תלמידים חדשים לצוות האתר! זה מה שקורה כשנותנים כוח והשפעה לתלמידים במקום הנכון ובזמן הנכון.
    כל הכבוד!

    השבמחק
  3. העתיד כבר כאן. אבל, גם יש סיכונים. כדאי לנהל את העתיד ולהשתמש ניהול סיכונים

    השבמחק