יום שלישי, 23 במרץ 2010

דו"ח חדש קובע: מציאות מועצמת היא אחת מהטכנולוגיות המבטיחות בעתיד החינוך

דו"ח Horizon לשנת 2010 הוא תוצר של בדיקה ארוכת-שנים של טכנולוגיות חדישות שיש להן פוטנציאל משמעותי בהעצמת שיטות החינוך והלמידה.

ששת הטכנולוגיות המוזכרות במסמך הזה הן: טלפונים ניידים, תכנים פתוחים (wiki לדוגמא), ספרים אלקטרונים, מציאות מועצמת, מנשק מבוסס-מחוות (gesture-based user interface) כדוגמת פרויקט NATAL של XBOX  (ראו וידאו למטה) וניתוח מידע באופן ויזואלי.

הדו"ח מעניין בגלל אופן שבו הוא מציג את הטכנולוגיות השונות. לכל טכנולוגיה מובאות דוגמאות חיות לשימושים בחינוך, אותם יכול כל מורה ואיש חינוך להכניס כבר עכשיו לתוכנית שלו בכתה.

מאד מומלץ לקריאה.




יום שישי, 15 בינואר 2010

מציאות מועצמת להעשרת חווית הלימוד - שיעור הסטוריה באנגליה

שימוש נוסף של טכנולוגית אוגמנטד ריאליטי בכותלי בית ספר, הפעם באנגליה.
כפי שמסופר בכתבה שבאתר computerActive , נכתבה תוכנה שמאפשרת למורה להכין בקלות תכנים תלת מימדיים בעלי משמעות, כמו למשל אברהם לינקולן בנאום היסטורי. התוכנה נוסתה בכ20 בתי ספר ברחבי אנגליה והתלמידים נענים לה בהרבה הנאה. הנגישות הגבוהה של הדור הצעיר לטכנולוגיה חדשה יוצרת אצלם סקרנות רבה במקום פחד.

אני מקווה שבקרוב אוכל גם אני לשחרר משהו דומה לאוויר.
תודה לפיני סבח שהפנה אותי לכתבה.

יום חמישי, 5 בנובמבר 2009

חברת ZugStar פיתחה טכנולוגיה המאפשרת AR שיתופי מבוסס שיחת וידאו

בחברת ZugStar עובד מכר שלי מתחום הפיתוח של טכנולוגית המציאות המועצמת. בפוסט הזה הוא מספר שהחברה שלו הציגה פיתוח של טכנולוגית אוגמנטד ריאליטי המשולבת יחד עם שיחת ועידה. בעזרת הטכנולוגיה יכולים המשתתפים לראות את כל מה שהמשתתפים האחרים רואים, וכך בעצם ליצור שיתופיות ואינטראקציה שיתופית על אותה מערכת AR. אין עוד מערכות AR נפרדות אלא חוויה אחרת לגמרי.

בפוסט ההוא הוא מספר על שימושים שונים של הטכנולוגיה הזו בתחום הקניות: למשל שסבא ונכד יוכלו לערוך קניות גם אם הם נמצאים במקומות שונים. אני מיד חושב על השימושים בחינוך והדרכה: סימולציות והדגמות בשלט רחוק, עזרה בתפעול תקלות במחשב ובמערכות מחשב מרחוק בתוספת המגע האישי ועוד ועוד.

יום שבת, 31 באוקטובר 2009

חברת Vuzix מייצרת הדרכות בעזרת AR לצבא, שרותים רפואיים ועוד

חברת Vuzix משווקת חומרה ייעודית לצפייה בוידאו באופן אישי: משקפי שמש עם זגוגית אטומה שטבוע בתוכן מסך וידאו. הדבר מאפשר צפייה בוידאו על מסך שנראה כמסך ענק והאזנה למוזיקה בצורה פרטית בלי שאף אחד אחר רואה.
המוצר המעניין באמת שלהם קשור דוקא למציאות המועצמת, וזהו Wrap920, שהוא זוג משקפיים עם עדשות שקופות (כמו משקפיים רגילות) שבתוכן מסך וידאו וגם מצלמת וידאו. ולמה זה כל כך מעניין אתם שואלים? משום שבחיבור פשוט של המצלמה למחשב אפשר לצפות בטכנולוגית המציאות המועצמת וכך להפוך את חווית הצפייה למשהו אמיתי הרבה יותר.
לאחרונה חברת vuzix התחילה להפעיל פרויקטי הדרכה לחברות אחרות, כמו: צבא, שירותי רפואה ואקדמיה. הכשרה של טייסים וטכנאי טיסה, חיילים, מנתחים והענקת טיפול ראשוני בחולה.

מציאות מועצמת בשיעור כימיה בתאילנד



המקרה הראשון שאני מכיר בו שולבה המציאות המועצמת לתוך שיעור בצורה כה משמעותית. כל הכבוד למורים האחראים לשינוי הזה. אני מקווה שהדוגמא הזו תביא לשינוי כזה גם אצלנו.
לכל המעוניין ביצירת פרויקטים כאלה מוזמן לפנות אלי.

יום שני, 6 ביולי 2009

נגישות לעיוורים גם בתוכניות ריאליטי

בתוכנית הטלוויזיה Extreme Makeover- Home Edition, סדרה של הABC, לוקחת על עצמה חבורה של מעצבים איכותיים וחברת קבלנות לשפץ את ביתם של אנשים שנבחרו בקפידה. המשפחות נבחרות תחת הסיסמא של "Good things happen to good people", במובן של אנשים שפועלים לטובת החברה ואחרים אך אין להם את האפשרות לשפץ את ביתם.

יצא לי לראות פרק אחד ומאד התרגשתי ממה שראיתי. המעצבים הגיעו לביתו של ג'יימי, שהתעוור לאחרונה והפך אדם מדוכא. בנו בן ה16 חולם לבנות לו עיניים ביוניות שיאפשרו לו לחזור ולראות. בני המשפחה כולם עושים למען אחרים, אבל לא זה העיקר שעליו רציתי להתמקד.

המעצבים התאימו את העיצוב החדש לצרכיהם של דיירי הבית, והנגישו את הבית במיוחד לג'יימי. הכניסה לבית הורחבה ושביל הכניסה נבנה מבטון, בצידי דלת הכניסה הוצבו מזרקות מים קטנות ומעל לדלת נתלה פעמון רוח. כל אלה הורכבו במיוחד כדי לאפשר זיהוי מהיר של דלת הבית על-ידי שמיעה.
בתוך הבית הורחבו חללי המגורים והוצאו קירות ועמודים לא הכרחיים. כל קיר בבית צופה בטקסטורה אחרת הניתנת למישוש. שביל של שטיח עובר בכל חלקי הבית, כך שניתן ללכת עליו ללא חשש של התקלות בחפצים.
מערכת ממוחשבת חכמה לשליטה קולית בכל הבית: בהפעלת מכשירים חשמליים, אזעקה, אורות, גלישה באינטרנט ועוד ועוד. כל זאת כדי להחזיר לג'יימי את העצמאות שלו ולהקטין את התלות שלו באחרים.
החצר עצמה גודרה היטב ומולאה בצעצועים ומשחקים (במיוחד במסלול מיני גולף, המשחק האהוב על אחד מילדי המשפחה).

מעבר לנגישות שהדהימה אותי ברמת הירידה לפרטים, הושקעה מחשבה רבה גם בעיצוב חדרי הילדים. כל ילד קיבל את חדר חלומותיו. הילד שאוהב בעלי חיים קיבל חדר שהוא כמעט גן חיות (מדגמים ולא אמיתי...). הילדה שאוהבת פאזלים קיבלה חדר ורוד שכולו מלא במשחקי פאזל (כרית עם שמה מחולקת לחתיכות פאזל). הבן שרוצה לבנות לאביו את העיניים הביוניות, קיבל חדר עם רובוטים מיוחדים. נוסף על כל אלה התוכנית העניקה למדען המתחיל מלגת לימודים מלאים מטעם אוניברסיטת דרום קליפורניה בארה"ב ללימודי הנדסה. זאת כדי להגשים את החלום הזה שלו.

בקיצור, הוקסמתי. מהמסר, מהביצוע.

Bookmark and Share

יום רביעי, 1 ביולי 2009

הצגת פרויקטי גמר במגמה למדיה אינטראקטיבית בשנקר

הסטודנטים של המגמה לעיצוב מדיה אינטראקטיבית בפקולטה לעיצוב תקשורת חזותית בשנקר הציגו בשבוע שעבר (2 ביולי) את פרויקטי הגמר שלהם מול חבריהם, המרצים שלהם ושלושה מעצבי מדיה אינטראקטיבית ותיקים. כולם חוו דעתם על העבודות שראו, כיאה להצגה סופית מקצועית כפי המתואר בפוסט קודם שלי ("מה לעשות עם התוצרים של התלמידים שלי או פרסום עצמי בעידן הידע"). הצגה זו היתה גם הכנה מקדימה לקראת התערוכה המסכמת של בית הספר כולו, שתערך בין התאריכים 22-29 ביולי, 2009.

הוצגו שם כ15 פרויקטים שרובם הגדול לא באמת עובדים, אך למעשה זוהי כוונת המגמה. להבנתי, מטרת המגמה היא להכשיר בוגרים שיודעים ליצור סביבה אינטראקטיבית בעלת שפה עיצובית אחידה התואמת את המוצר וקהל היעד שלו.
מעבר לקרבה האישית שיש לי למגמה (אחד הבוגרים השנה הוא בן גרעין שלי), אני מוצא שישנה גם חפיפה מקצועית בין תחום הטכנולוגיות למערכות למידה ותחום העיצוב למדיה אינטראקטיבית, בעיקר במישור של עיצוב מנשק משתמש.

לגבי הפרויקטים:
אמנם לא לכולם יש קונוטציה לימודית ישירה, אבל אני מאמין שיש פוטנציאל לימודי ברעיונות כולם. מקווה שאוכל להשיג גם צילומי מסך בקרוב, אך בינתיים תיאור קצר ממה שאהבתי.

1. VUVOX של אייל ריכטר ואפרת בלוססקי.
פרויקט שמתעסק בתרגום של מוזיקה לתצוגה חזותית. המשתמש מנגן בפסנתר המחובר למחשב והצלילים מתורגמים לצבעים וצורות. התוכנה בנויה בקוד פתוח כך שכל אחד יכול להוריד אותה ולהשתמש בה, והיא באמת עובדת.

2. NON HUMANS ARE TASTY של גיא חביב.
משחק מחשב מזאנר משחקי הקזואל בו השחקן עוזר להציל את הגלקסיה מאמפריית ZOD המרושעת. לא הייתי מזכיר את המשחק הזה אלמלא הוא היה עובד באמת (זה עיניין יחודי ביחס לפרויקטים רבים אחרים שהוצגו). אהבתי מאד את העיצוב של המשחק, הסיפור היצירתי שלו ואת מורכבות הביצוע (מדובר בתוכנה המחשבת נתונים פיזיקלים רבים). המנשק של המשחק כולל שימוש בגויסטיק של פלייסטיישן, מה שהופך את כל העסק להרבה יותר מעניין!
שאר הפרויקטים שאציין עכשיו אינם עובדים באמת, אלא הוצגו כקונספטים בלבד.
3. THE FIRST LAW של אנה קוזניצוב.
משחק העושה שימוש בטכנולוגית המציאות המועצמת שמטרתו הטמעת תרבות משחקי המחשב בחזרה אל מגרשי המשחקים מחוץ לקותלי הבית. השחקנים מתחלקים לקבוצות ומשחקים משחק הדומה ל"כבוש את הדגל", שהוכנסו בו שיפורים מעולם משחקי המחשב.

4. FOLEY WORKSHOP של עומר ארליך.
אמני הפולי יוצרים אפקטי סאונד לסרטי קולנוע על-ידי שימוש בחפצים שונים (ולוא דוקא בסאונד האמיתי והמקורי). רובנו למשל מכירים את הגליל שעושה רעש של גשם או ברד כאשר הופכים אותו. אמנות זו נכחדת מהעולם אט אט משום שהיא הופכת יקרה. עומר יצר תוכנה שבאה לחקות את תהליך יצירת האפקטים והלבשתם על קטעי וידאו. אחד המרצים אמר שתוכנה שכזו יכולה להביא לחזרתה של תעשייה שלמה, מכיוון שהתוכנה הופכת את כל התהליכים לזולים הרבה יותר.
המנשק כולל שימוש בשלט Wii.

5. FLOW-ER של ערן איילון.
סביבת עבודה מלאה לחברה כלשהי שמסייעת לעשות סדר בבלאגן. התוכנה מכוונת לאחד את מערכות הארגון כולו למערכת אחת, ובכך מגדילה גם את הפונקציונליות שלה. למעשה הוצג מנשק משתמש למערכת הדומה לשילוב בין ERP וCRM יחד.

נתראה בתערוכה המסכמת של שנקר, בין ה22 ל29 ליולי ב2009.

Bookmark and Share