יום שבת, 21 ביולי 2012

סיכום כנס מיט"ל העשירי 2012 - מאמרים מרכזיים וההרצאה שלי

כנס מיט"ל העשירי, נערך השנה ב10 ליולי 2012, בסימן הוראה מתוקשבת לחינוך הגבוה. דעתי אולי אינה אובייקטיבית, אך זוהי הפעם הראשונה שמוקדש פאנל שלם להרצאות בנושאים הקשורים לשילוב משחקים בהוראה. אז כל הכבוד על הרמת הכפפה ואני מקווה שזו תהיה רק יריית פתיחה להמשך קיום פאנלים וכנסים בתחום הזה.

לא אסקור את כל ההרצאות, אלא את אלה שהתרשמתי מהן ביותר או שמהן למדתי משהו חדש. אסקור גם את המוצרים החדשים שפגשתי בכנס.
בסוף אצרף גם את המצגת שהצגתי בכנס בהרצאה שנתתי בנושא: "עיצוב משחק מחשב ועיצוב הדרכה- השונים הם?" שבאה להראות את הנקודות הדומות בין שני התחומים.

מוצרים


הכנס נפתח בהצגה של מוצר חדש שפותח במכון הטכנולוגי בחולון במחלקה לטכנולוגית מערכות למידה. המוצר, SMS-Hit, הוא פלטפורמה חינמית המאפשרת יצירת ענן תגיות בזמן אמת על-ידי כך שהקהל שולח SMS עם התגית שהוא בוחר בנושא מוגדר מראש על-ידי מנהל הפעילות. את הענן ניתן לערוך בזמן אמת, למחוק ולאחד תגיות כראותו של מנהל הפעילות.

את הרצאת הפתיחה לכנס העניק אריק פרנק, מקים החברה FlatWorldKnowledge, שהיא חברת הוצאה לאור של ספרים חינמים ופתוחים לכל. המוצר שלהם מאפשר קריאת ספרים בחינם ברשת ואפילו עריכתם באופן וירטואלי (הוספה והוצאה של תוכן מהמקור) ופרסומם מחדש. כל ה"דורות" והתוספות על המקור נשמרים במערכת ועורכים חדשים יכולים להחליט איזו גרסה לקחת לעצמם. 
המודל העסקי של החברה מגיע כאשר רוצים לקבל עותק מודפס של הספר (הערוך או המקור), או לחילופין לפתוח אותו לנקודות גישה נוספות, כמו: טלפונים ניידים וכו'.

בה"ד 10 של חיל הרפואה בצה"ל הדהים אותי בפיתוח הדרכה מבוססת מציאות מועצמת (augmented reality). הם פיתחו אפליקציה מבוססת על הטכנולוגיה החדשנית והכניסו אותה לשימוש בקורסי הכשרה של חובשים בצבא. לא מצאתי תמונות להראות, אבל שווה לעקוב.

מוצר מדהים נוסף חינמי (וישראלי!) נקרא WalkMe. המוצר מאפשר יצירת הדרכות על-גבי האתר שלך על-מנת לסייע למשתמשים לבצע פעולות או משימות מסוימות. עורך התוכן מציין את ההוראה שיראה המשתמש ואת הפעולה שהמשתמש צריך לעשות כדי לעבור לשלב הבא. ראיתי את זה בפועל והדבר עובד נפלא! מומלץ מאד לכל מוצר שמתבסס על ממשק ברשת.


הרצאות
ההרצאה 21st Century Skills: Lecturers and Students Conceptualization of Innovative Pedagogy
של מירי ברק וסיגל מורד דיברה על מיומנויות הדרושות בעידן המידע (דיון הכרחי שאני עוסק בו לא מעט). הן ציינו את היכולת להתמודד עם אי-ודאות, עבודה בסביבה לא-הירככית וצורך באינטראקציה ורב מימדיות של התוכן.

קרן דוד מחברת בריינפופ המגניבה הציגה מסקנות של עבודת הכשרה שנעשתה יחד עם מורים בנושא הלוח האינטראקטיבי במחקר "לוח אינטראקטיבי כאמצעי האורג בין ישן לחדש" שבוצע יחד עם גילה קורץ ואתי כוכבי. מסתבר שגם שימוש פשוט בלוח החדש מצליח לתפוס את עניין התלמידים ולאחד את תשומת לבם לשיעור. מעבר ליכולות הפשוטות של הכנסת מדיה נוספת אל השיעור (וידאו ותמונות מהרשת), ישנה האפשרות לעריכת מצגות בזמן אמת (גם התלמיד יכול להשתתף בעריכה) ואפילו ישנה האפשרות להקליט בוידאו את כל הקורה על הלוח ולצפות בו מאוחר יותר.

הפורטל הבית-ספרי הופך אט אט למוסדר יותר כפי שהציגה נגה מגן-נגר (במחקר יחד עם רוני דיין ואברום רותם) תחת הכותרת: "הפורטל הבית ספרי - זרז לשינויים חדשניים במערכת החינוך". זהו נושא שדיברתי עליו בעבר ואכן נדמה שנעשתה בו עבודה רבה. האתר הבית-ספרי מהווה עבור ילדים רבים כפלטפורמה לביטוי עצמי ולהצגת עבודותיהם. זהו המקום שבו הם יכולים להתבטא וחשוב להעניק להם את המקום הזה. נדמה כי אכן הוכנס סטנדרט למבנה אתר בית-ספרי והמורים מחוייבים לתחזק אותו על בסיס קבוע. קיומם של פורומים ודפים בהם התלמידים יכולים להציג עבודותיהם - הם חלק בלתי נפרד מהחינוך והמקום שתופס בית הספר בחיי הילדים.

אני מניח שמצגות כל ההרצאות והמחקרים המלאים יפורסמו באתר תוכנית הכנס בעתיד.

עיצוב הדרכה ועיצוב משחק מחשב - השונים הם?
הפאנל שעסק בשילוב משחקי מחשב בהוראה היה עמוס מאד מתחילתו ועד סופו, מה ששימח אותי מאד. 
ההרצאה שלי עסקה בהקשרים שבין פיתוח משחק מחשב ופיתוח הדרכה, שכן אני מאמין שבמרכז שניהם צריך לעמוד המשתמש (שחקן או תלמיד). מאחר והתחתנתי ימים ספורים לפני הכנס (!!!), לא הספקתי להכין מסמך מלא שיתאר את כל הנקודות עליהן דיברתי במצגת. לכן אני מקווה שלעת עתה היא (וההערות שבתוכה) יספיקו.
כמובן שאשמח להמשיך ולדון בנושא זה בכנסים נוספים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה