יום שלישי, 26 בינואר 2016

סיכום תערוכת BETT 2016 לטכנולוגיות בחינוך


השבוע נשלחתי מטעם העבודה באינטל לכנס BETT בלונדון הסוקר טכנולוגיות בחינוך כדי לסייע בהצגת הרחבה לסקראצ שפיתחנו עבור הטכנולוגיה של realsense. הכנס ארך ארבעה ימים והתארחו בו מאות דוברים, עשרות דוכנים, יזמים, סטארטאפים, חברות גדולות וכאלה צעירות, מנהלי בית ספר ומורים.

ההרחבה שכתבנו לסקראצ מאפשרת למשתמשים לנצל את הטכנולוגיה של intel realsense בפרויקטים שלהם בצורה מאד פשוטה. אתם מוזמנים לנסות בעצמכם כאן.


-------------------------------

הרצאות:

לא הספקתי לשמע הרבה הרצאות בשל כמות הדמואים העצומה. הנה אלה שזכרתי.

Science Rocks:

שתי תאומות בנות 16 צילמו סרטונים קצרים ומצחיקים על תופעות מדעיות רבות. ההורים ראו את הסקרנות שלהן מגיל צעיר ודחפו אותן בעזרת למידה עצמית מילדות. התוצאה היא מוטיבציה עילאית ללמוד וללמד ולסייע לעוד בנות להגיע לתחום. החומרים שלהן משוחררים בחינם ברשת. אליזבת ומגאן הן השראה לכולנו כמורים ואנשי מדע.

Gastronaut: Eat my science

Stefan Gates מציג ומדבר על המדע בצורה כיפית ואכילה. הוא טועם ונותן לטעום מכל דבר (כל עוד זה לא הורג לפחות). כיפי והתנסותי.

Toys to transform education

בריאן מילר מציג מספר צעצועים ושימושים לימודיים שניתן לעשות בהם. הרצאה ארוכה יותר מזו שאני שמעתי.




-------------------------------

מערכות ניהול למידה:

2 know school:


תוכנה לתקשורת בין מורים לתלמידים בה הם יכולים ליצור חידות (שאלות רבות-ברירה) אחד לשני בתוך הכתה.

WinjiGo:


מערכת ניהול קורסים פתוחה לשימוש. מורה יוצר קורסים ומוסיף תלמידים. אפשר לחלק badges ועוד . דומה לMOOC  אבל עם שליטה למורה וחינמי לגמרי.

Class Charts:


מערכת חכמה לסידור ישיבה בכתה על-פי רמות ידע. על כל תלמיד שומרים התקדמות בנושאים מקצועיים וגם היבטים התנהגותיים, ואז ניתן לבקש מהמערכת לסדר ישיבה בכתה בצורה כזו שתלמיד שיודע ישב ליד תלמיד שמתקשה למשל

Schoology:


מערכת ניהול למידה למורה המאפשרת לו לפתוח קורסים, להוסיף תלמידים, לייצר לוח שיעורים ותכנים, להתניע דיונים, לתת ציונים, לרשום נוכחות, להעניק badges על התנהגות טובה (וגם להמציא חדשים משלו). כל זה בחינם. אם משלמים, ניתן למעשה לפתוח בית ספר עם כמה מורים ולקבל סטטיסטיקות ברמת בית הספר כולו.


-------------------------------

לימוד תכנות:

VidCode:


מערכת ללימוד תכנות שנוצרה עבור בנות על-ידי בנות.
leandra at vidcode.io

Tickle:


אפליקציה שמאפשרת לתכנת התנהגויות למגוון רחב של צעצועים חכמים ללא קוד (מבוסס בלוקים).



-------------------------------

משחקים לימודיים:

Mussiland:


משחק קריאטיבי ללימוד מוזיקה, כלי נגינה, הרמוניה. נבנה על ידי סטודיו איסלנדי צעיר ורענן.
aegir at mussiland.com

2 Simple:

חברת תוכן ומשחקים לילדי גן ובית ספר יסודי. כותבים את התוכן והמשחקים, מערכי השיעור ומסייעים למורים להטמיע.



-------------------------------

צעצועים לימודיים:

TTS:


חברה בריטית המעצבת, מייצרת ומספקת צעצועים וחומרה כולל תוכניות לימודים לבתי ספר ברחבי המדינה. משהו ברמת הפריסה של מט"ח בישראל.

Smart Robot Albert:

רובוט המתחבר לנייד, ומסוגל לקרא כרטיסים מוכנים מראש. זיהוי מילים ומספרים, תרגילי חשבון וגם לימוד תכנות. החברה בנתה גם תוכניות לימודים מלאה בחוברות צבעוניות ומושקעות בשפות רבות.
הם מציעים גם אפשרות לקנות את החוברת בפורמט מקור בו ניתנת למורה אפשרות לערוך את הטקסט לפני ההדפסה מחדש. כך הוא יכול לקסטם את התוכן לכתה/ בית הספר/ או אפילו רק לתרגם לעברית.

ScienceScope DynaKar:

מכונית, שניתן לעקוב אחרי מהירותה בעזרת תוכנת מחשב בזמן אמת. ניתן להוסיף למכונית משקל נוסף, לקשור אותה לחוטים וקפיצים ותוספות אחרות שמאפשרות הצגת עקרונות פיזיקליים בזמן אמת.
שימושי למוזיאונים hands on. ניתן לרכישה בכ 100 דולר.

WizeFloor:


installation קבוע המקרין לוח על הרצפה בתוספת למצלמת קינקט הקולטת תנועות על הרצפה ועוקבת אחר כדורים בארבעה צבעים. בצירוף משחקים מתאימים ניתן ללמד בצורה זו לא מעט דברים בהפעלה שיתופית.
מתאים להתקנה במוזיאונים אינטראקטיבים.

Technology will save us: Makers Kits


Kits מאד מגניבים ליצירת דברים מאד מגניבים. הקיטים די זולים, ובאים יחד עם מערכי שיעור. ניתן להזמין לכל מקום בעולם. הבעלים של החברה, Bethany Koby-Hirschmann, יהודיה.

micro:bit:


לוח מוכן מראש עם כמה חיישנים (אקסלרומטר, GPS, כפתורים, נורות לד, ועוד) וניתן לשלוט בו בעזרת ממשק קוביות (דומה לסקראצ) וגם בעזרת ממשק תוכנה.

Robocate:

מערכת חינמית למערכי שיעור מבוססי רובוטים שונים ומגוונים.

Kano PC kit:


ערכת הרכבה למחשב שמלמדת על חומרה ותוכנה יחד. בסוף ההרכבה מתחילים לתכנת למחשב יכולות שונות ומשחקים. לומדים לתכנת בעזרת קוד מבוסס בלוקים (דומה לסקראצ) ואט אט עוברים לקוד רגיל.

Osmo:

הטאבלט מתיישב בתוך תושבת המאפשרת לו לזהות ולעקוב אחר חלקי הצעצועים הנלווים. ישנם מספר משחקים והאפליקציות המלוות נותנות פידבק לשחקן.

Ohbot:

ערכת רובוט להרכבה שאפשר לתכנת בעזרת בלוקים בסקראצ.

BlueOcean Robotics:

משווקים רובוטים שונים למערכות ולצרכים שונים. בנושא החינוך יש להם הרבה מערכי שיעור מעניינים.
http://www.blue-ocean-robotics.com/en/products 

-------------------------------

טכנולוגיה:

Sensory Scent:

חברת Osborne הצליחה לסנטז ריחות שונים. הם מסוגלים לייצר את הריחות בתור ספריי וגם להדפיסם על נייר (מגרדים אותו כדי להריח). בונים גם installations של סרטים D4.

MagicBox:


קופסא גדולה וקשיחה המכילה מקרן המקרין מסך על הרצפה או קיר, בנוסף מגיעה גם עט שעוקבים אחריה כל הזמן וניתן לזהות נגיעות שלה על נקודות במסך המוקרן. 
זוהי למעשה פלטפורמת משחקים שיתופיים לילדים צעירים pre-school. הם פתוחים להצעות ושיתופי פעולה עם מפתחי משחקים ומוכנים לשלם עבור משחקים חדשים.

Squirrles Reflector:


מערכת המאפשרת שיתוף מסכים של מכשירים (התלמידים) לתוך מסך אב אחד (מורה). עובד על כל פלטפורמה (מחשב, אנדרואיד, אייפון). התוכנה עולה 15 דולר בלבד למורה. אם הטלפון של תלמיד מסויים לא תומך בזה, הוא צריך לרכוש עוד תוכנה ב15 דולר. אבל זה אמור לעבוד על כל מכשיר חדש וזה עדיין זול יותר מכל תוכנת שיתוף מסכים שקיימת היום. המורה יכול לבחור איזה מסך להגדיל יותר מאחרים.

Teracle:

בנו משקפי VR שקופות (לא AR משום שאין להם מצלמה), כל זה כדי לאפשר הצגת סרטים תלת מימדיים במשקפיים. הם מייצרים גם תוכן.

AppShed:

תוכנה המאפשרת יצירת אפליקציות לנייד בתכנות מבוסס בלוקים. יש לא מעט כאלה, רק שזו מאפשרת גם הרשמה לבתי ספר ומספר רב של חשבונות בהנחה.
http://appshed.com/

יום ראשון, 10 בינואר 2016

Code-a-Pillar מבית Fisher Price


הוצג ב CES 2016 בחודש ינואר. צעצוע חדש מבית פישר פרייס.
קודם כל צעצוע מרהיב. אחר כך גם מלמד תכנות בסתר.


עולה כ50 דולר דרך אמזון 

יום שישי, 16 באוקטובר 2015

סרט שבועי, dark places



הסרט מספר מחדש מקרה רצח לא ברור. ומראה כיצד מאשימים את האדם הלא נכון ברצח. וכל זה בגלל סטיגמות והשלכות של התנהגותו החיצונית.
זה אינו סרט חינוך סטנדרטי, אבל הוא מדבר על נושא חשוב מאד. 

יום שישי, 9 באוקטובר 2015

סרט שבועי, Infinitely Polar Bear


סרט נוסף המתאר מחנכים לא צפויים.
דוקא האב, הנוטה לאלכוהול וסיגריות, בעל מחלת מאניה דיפרסיה, ה"מתעלק" על הילדות, שלא סיים תואר שני למרות שיש למשפחתו כסף - דוקא הוא מצליח להגיע לנפש הילדות שלו, בעולם שבו אמא היא שנשארת עם הילדים בבית על חשבון העבודה.

הסרט מציג כיצד החיים מביאים אותנו לבצע מהלכים לא צפויים. הילדות מקבלות מקום לא קטן בסרט, וזה מה שאנחנו אהבנו במיוחד.


יום ראשון, 20 בספטמבר 2015

סרט שבועי - "ללא מילים" או הסיפור של מוסא מסודן

למי שהצליח לפספס בטעות את הכתבה של ענת גורן, אני רוצה לספר את הסיפור שלו. ענת גורן עקבה אחרי המשפחה במשך כ5 שנים ברציפות.

מוסא, בן 10 מסודן, הגיע לישראל עם שני הוריו בגיל 5. נכנס לכתה א' ולא הוציא מילה מפיו מול אף ישראלי. הוא דיבר איתם בכתב, בפייסבוק, בוואטסאפ וכו'. הוא דיבר בבית עם הוריו בלבד.
הוריו עבדו שעות ארוכות ולא היו זמינים אליו. לא הגיעו למפגשי הורים או אירועים בבית הספר מחשש שמשטרה תעצור אותם ברחוב. מהכתבה נדמה שהקשר בין שני ההורים ובתוך המשפחה לא היה חם. אין חיבוקים ואין כמעט מגע בכל הסרט.

בכתה היתה מורה אחת, עולה ותיקה מברית המועצות, שלקחה אותו תחת חסותה ואספה אותו הביתה אחת לשבוע ליום שלם אחרי בית הספר. מוסא התחבר מאד עם הבן שלה, שניהל איתו קשר מדהים במשך השנים.
בבית הספר ובכתה עצמה נדמה שהיה אליו חוסר רגישות ושהטיפול בבעיות השונות שהילד מציג מטופלות בצורה לא מושלמת מבחינה חינוכית, ערכית ומוסרית. 

רואים כי על הילד עובר משהו שמציק לו אבל אין אחד שמצליח לחבק אותו ולסייע לו להתמודד עם הפחד שלו. רואים שמוסא מסתובב בבתים של חבריו ומסתכל על הכל בפליאה. חוסר הבנה על ההבדל בין ביתו שלו לבין ביתם של חבריו לכתה. חוסר השיוויון הוא חלק אינטגרלי מהסרט. 
מוסא לא יוצא לשחק עם ילדים מהשכונה שלו, משתדל לא לצאת מחדרו בכל זמן שהוא בבית. כל זאת מכיוון שהוא פוחד להיות נוכח במצבים לא נוחים.

בשלב מסוים מודיעים לאימו של מוסא כי נותר לה שבוע בישראל ושהיא תגורש לארצה בחזרה אחר כך. מכיוון שבשבוע הזה נלקחה ממנה ויזת העבודה, האם יכלה לבלות זמן עם הבן שלה. הלכו לים וניתן היה לראות את האושר בעיניו ברגעים האלה. כמה היה צריך את הקשר הזה. להיות ילד.

מוסא ואימו מגיעים לאתיופיה, לאדיס אבבה. האב נותר בישראל והמשיך לעבוד. המשפחה הופרדה. לאחר כחודש הגיעה ענת גורן לצלם את המצב שם. נדמה כי למרות החוסר היחסי, מוסא דוקא פורח. הוא מדבר, ואפילו תלמיד מצטיין. משתתף בכתה ומשתף בכל. כשהמורה הותיקה שלו (האמא המאמצת) שלו מתקשרת לברר מה שלומו, הם מנהלים איתו שיחה בדבור ולא בטקסט. הוא מדבר איתם ומודה שפחד לדבר כל השנים האלה. הוא מדבר בבגרות, בבהירות. כאילו תמיד דיבר. הוא ציין שהוא מתגעגע מאד ורוצה להיות בישראל. 

השאלה המאד ברורה שעולה היא האם טוב יותר לילד שיהיה בסביבה שיווניות, שירגיש בה שווה, או שיהיה במקום שבו יש יותר אפשרויות?

כרגע, אימו של מוסא עדיין מובטלת ואין להם כסף לשנה נוספת בבית הספר. ענת מנסה לגייס תרומות שיספיקו לשלם את שכר הלימוד לשנה נוספת.