יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

הרצאה בנושא השילוב של משחקי מחשב בחינוך ולמידה באי-כנס הרביעי של קהילת GameIS

ביום שישי האחרון, 22-12-2011, נערך האי-כנס (unconference) הרביעי של קהילת GameIS של מפתחי משחקי המחשב הישראלית. הנוכחות המוגברת של אנשים שהתעניינו בחינוך ובהקשר של משחקים ולמידה ריגשה אותי מאד והרגשתי שהגיע הזמן לערוך פאנל בנושא.

באופן ספונטני לחלוטין ולא מתוכנן (כל זאת במקביל לזה שבכלל התכוננתי להרצאה אחרת), נתקלתי ביעל חקושריאן והבנתי שזה היה רק עוד סימן לזה. יעל עוסקת כבר ארבע שנים בלימוד ילדים בבתי ספר בפיתוח משחקי מחשב. מאז שסיימה בהצלחה את התוכנית לפיתוח משחקי מחשב בבית ברל, היא מדריכה אחרים בעזרת תוכנת GameMaker, כותבת מדריכים טכניים, עונה על שאלות בבלוג שלה, מפתחת יצירתיות ומפיחה חיים במערכת החינוך בארץ.

למרות השעה המאוחרת יחסית שנקבעה לפאנל שלנו הגיעו אליו כ40-30 איש בערך. שיתפנו בלקחים מהשעות שלנו בבית הספר, נגענו בנקודות שמקשרות את המשחק והמשחקיות עם הלימודים, הלמידה ובית הספר.

על הלוח סיכמנו בכתב את הנקודות המשותפות שבין משחק טוב לשיעור טוב בבית הספר (קרא בהמשך כדי לראות את הלקחים טוב יותר). 

שיחות ערות התעוררו סביב נושאים רבים, כמו: חינוך לערכים מול חיזוקים חיצוניים שנותנים משחקי המחשב ואיך אפשר ללמד הסטוריה כאשר המשחק בכלל מציג מציאות דמיונית. 

תודה רבה לכל המשתתפים, ותודה ליעל. עשיתם לי את היום והסופ"ש. אני מחכה לפאנל הזה כבר כ5-6 שנים.
שנתראה בקרוב!


סיכום הלקחים שעלו במהלך הפאנל:
1. שיתוף פעיל:
     - אני המשיח, בלעדי זה לא יהיה אותו הדבר.
     - בית ספר Q2L (Question to Learn
2. חיזוק חיובי:
     - טבלת אלופים
     - מדבקות סמיילי
3. משימות בונוס:
     - קשות יותר. לא חובה לביצוע. יש בונוס גדול יותר למצליחים.
4. אתגר מתגבר:
     - התחלה קלה
     - התגברות הקושי עם עליית היכולת
     - התאמת התוכן לאדם ה"קטן" (ספיציפי לתלמיד/ שחקן)
5. פרסום:
     - לוח ניקוד, שוויץ
6. טיפוח הרגשת הצלחה
7. מטרה:
     - גדולה (מטרת-על)
     - הרבה קטנות (בדרך לגדולה).
8. תחושת שליטה מול שליטה בשחקן/ תלמיד
9. כללים, חוקים, גבולות, עולם סגור.
10. בחינוך -> לא ההתנסות היא המרכז, אלא הרפלקציה על ההתנסות.
11. טשטוש ההבדל בין המציאות לדמיון
12. איזון בין חיזוק חיצוני לחינוך וערכים
13. רוצה מול חייב