יום חמישי, 31 בינואר 2013

"המורה המצוין יודע להציג את המידע בצורה טובה יותר וברורה יותר לתלמיד", מחקר


המורה הותיק (או המנוסה) הוא המורה שנמצא שנים רבות במערכת החינוך, מכיר אותה מכף רגל ועד ראש ומלמד את אותם התכנים כבר שנים. המורה המצוין (או המומחה) הוא המורה שמצליח לעשות שינוי תודעתי, משמעתי ומקצועי אצל תלמידיו. אלה המורים שאנחנו זוכרים שנים רבות אחר כך.

הנה רשימה קצרה מתוך מסקנות המחקר לגבי מה היכולות והמאפיינים של המורה המצוין שחסרות למורה המנוסה.
  • הצגה וארגון הידע 
  • שילוב טוב בין חומר חדש וידע קודם (יצירת קונטקסט והקשרים ללמידה)
  • יצירת שיעורים מקוריים בעזרת הוספה על התוכנית המקורית בהתאם לצרכי הלמידה בכתה
  • רואים את הכתה כגוף דינמי ומסוגלים לנווט אותו ולחזות מראש כיצד תנהג הכתה בשיעור
  • הם יודעים כיצד ליצור סביבת למידה המתאימה עצמה לתלמידים בכתה
  • אין להם מערך שיעור מסודר לפי זמנים, אלא רק רשימת תכנים שצריכה לעבור. התזמון משתנה לפי הדינמיקה בכתה, כי הכל תלוי בתלמידים
  • יכולת אלתור
  • השתתפות תלמידים היא נורמה בכתות שלהם
  • צופים הפרעות מראש ומונע אותן בעוד שאחרים מטפלים בהן לאחר מעשה
  • בתכנון השיעור מתייחסים לסביבת הלמידה ולמאפייני הלמידה של התלמידים 
המחקר טוען שהמורים המצוינים מצליחים ליצור חווית למידה עבור תלמידיהם. כל כתה יש לה דינמיקה משלה, עם רצונות וצרכים אחרים, ולכן כל כתה מקבלת יחס אחר בתכנון. אצל המורה המצוין יש הרבה יותר התייחסות לתלמיד הספיציפי ולצרכיו, מאשר מיקוד בכתה כגוף שלם או בתכנים שיש להעביר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה