יום רביעי, 4 ביוני 2008

על הערכה הוגנת: האם מותר למרצה לשנות דרישותיו?

מה חשיבותו של הסילבוס? האם מישהו מהתלמידים מסתכל על המסמך הזה? האם מותר למורה לשנות את הרכב הציון הסופי במהלך המסמטר?

כאמור באחד הפוסטים הקודמים, מצאתי (עדיין לא באופן מחקרי) שאופי המטלות והרצף שלהן בקורס (או לחילופין שיעורי הבית) מהווים גורם משמעותי ביצירת מוטיבציה אצל התלמידים או דיכוייה. אני רוצה להציג פן נוסף הקשור במטלות שיכול להשפיע על רמת המוטיבציה של הלומדים. והוא - הוגנות המורה בהענקת הציון.

מרגע שהועלתה מטלה - אין לשנות את דרישותיה!
ואם יש בעיה עם זה - זו בהחלט בעיה...
המצב הרצוי הוא שהמורה נותן מטלה והתלמידים מבצעים אותה. בלי שאלות ובלי בעיות. אבל מה קורה כאשר התלמידים לא מבינים מה רוצים מהם? או שהם חושבים שהמורה התבלבל בחומר? או שלאחר קבלת הציון הם מתחילים בתלונות ובערעורים בגלל הערכה שלא לפי הדרישות?
כל שינוי בדרישות המטלה (או לחילופין דרישות הקורס) עלול לפגוע בהוגנות המרצה כלפי התלמידים, גם אם זה רק חלק קטן מאד מהם (אפילו אחד). ולכן, על כל שינוי להתבצע בהסכמת כל התלמידים! כל אפשרות אחרת תהיה לא הוגנת כלפי תלמיד אחר.

שינויים שאפשר לעשות:
1. ביטול הציון על המטלה ושינוי חלוקת הציון בקורס כולו.
2. שינוי דרישות המטלה עצמן. הקטנת הדרישות, הגדלתן או רק הגדרה מפורטת יותר שלהן.

גם השינויים האלה, שלכאורה נראים מאד לגיטימיים, יכולים להשפיע מאד על המוטיבציה של התלמידים. לעיתים אפילו דחיית תאריך ההגשה של מטלה, לאחר שהתלמידים כבר קיבלו אותו, יכול להפריע לחלק מהלומדים.
הטיפ שאני מציע כדי לדעת מה הוגן ומה לא, הוא זה: בכל פעם שאתה מתכוון לשנות דרישות למטלה שנתת, קח בחשבון את שני הקיצונים- התלמיד המשקיע שמגיש ראשון והתלמיד שלא משקיע אבל צריך לתת לו את ההזדמנות. חשוב מה יקרה לשני התלמידים הללו בכל אופציה של שינוי דרישות מטלה שנתת להם.

ואם אענה על השאלות שהתחלתי איתן: הסילבוס מהווה תיאום ציפיות בין המורה לתלמיד. אין זה הוגן לשנות את תוכן הסילבוס ודרישות המורה באמצע הדרך. הבעיה טמונה בעצם השינוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה