יום ראשון, 11 במאי 2008

מבחן בקורס תכנות- אופן ההערכה בקורס מעשי

מבחן כתוב בפורמט הישן אינו רלוונטי בקורס מעשי כמו קורס תכנות. יש ליצור צורת הערכה מעשית בה הלומד מאותגר אבל בו-זמנית הוא מקבל את כל הכלים שאותם יש לו גם בעולם האמיתי.
בעולם האמיתי יש לרשות הלומד מחשב, סביבת תכנות (שעוזרת לו בתיקון שגיאות) ואינטרנט כמקור מידע. אין שום בעיה לתת לנבחנים זמן קצוב לכתיבת תרגיל גם עם אינטרנט פתוח על המחשב. אדרבה, שיחפשו! אולי הם יגלו איזה משהו חדש שלא ידעו קודם?
קונסטרוקציה כזו מחייבת את הלומדים למצוא לעצמם מקורות מידע זמינים וידועים מראש. היא מחייבת אותם להבין כיצד בנויים מקורות המידע המקוונים האלה ומחייבת אותם להכיר את שיטת החיפוש שם. הווי אומר, בשיטת הערכה כזו הלומד גם ילמד ויתרגל כבר בתקופת הלימודים שלו (!) כיצד לאחזר מידע הדרוש לו בנושאי פיתוח. המיומנות של אחזור מידע הנחוץ לעבודתך חשובה יותר מכל יכולת כתיבת קוד.

3 תגובות:

  1. לי יש בעיה אחרת - ולא עם הבחינה.
    בתכנות המרצה מחלק אותנו לקבוצות, תמיד יש בקבוצה תלמיד חלש יותר שבסופו של דבר מקבל ציון גבוה בזכותי....ולעיתים זה מאוד מרגיז אותי.
    אני לא מאשים אף אחד...כי אחרי הכל המרצה צריך לתת ציון קורס וברור מהמצב שתיארתי שקשה לגזור ציון פרטני עבורי מתוך עבודה בקבוצה. אני חושב שמכאן בא הצורך במבחן.
    אני בהחלט חושב שהשילוב שבין שתי צורות הערכה חשוב- הן עבור ההתנסות(כמו שאתה מתאר) והן עבור הציון(כפי שמוסדות אקדמים דורשים....ולעיתים גם הסטודנטים דורשים).

    אני מציע שלפני שממהרים לבטל את המצב הקיים נחשוב מה האלטרנטיבות...ונבחן לעומק אם הם לא יחמירו את המצב.

    השבמחק
  2. ראשית, אני שמח לראות שהבלוג שלי מעורר תגובות. לא ציפיתי שזה יקרה מהר כל כך...

    שנית, דברי כאן לא נאמרים במטרה להשפיע על תוכנית הלימודים במחלקה שלי באופן ישיר. אלא מטרת הבלוג היא יצירת מאגר ידע בשבילנו, כאנשי מקצוע, ולאחד לקחים וטיפים הנוגעים לפיתוח והקמת סביבות הדרכה קונסטרוקטיביטיות יעילות.

    ובנוגע לנושא, ברור מדבריך שגם אתה מבין שישנה בעיה באופן ההערכה של קורס כזה. הרי שיטת הערכה יעילה היתה מבדילה בין התלמיד הטוב לבין התלמיד הפחות טוב.
    אינני מציע לבטל את המבחן. להיפך. אני מסכים איתך לגמרי שהמבחן הוא אמצעי יעיל להערכה אישית של כל אחד מהתלמידים. אך אני מציע להפוך גם את המבחן לחווית למידה נוספת, הבאה לבחון את התלמיד בסביבה מציאותית הרבה יותר.

    אשמח מאד לשמוע רעיונות שלך לאופן ההערכה בקורס מעשי כמו זה. כיצד לדעתך ניתן להעריך ידע של תלמיד כאשר המטלות הן קבוצתיות?

    השבמחק
  3. ראיתי את גם אני את התגובה הראשונה- וגם אני מאוד נוטה להסכים עם המגיב.
    שים לב שלמרצה שאתה מדבר עליו(כפי שהבנתי) יש לא מעט שנות נסיון בהוראה ובמעשי...הוא לא מפחד משינויים - הוא אחד הבודדים שמתאים את הקורסים שלו מידי סמסטר.
    למרות נסיונות חוזרים לפתח רעיון אלטרנטיבי, הוא עדיין לא מצא פתרון לבעיה שאתה מעלה.


    אולי בכל זאת הוא עושה את הכי טוב שאפשר?ואולי עדיין לא נמצאה שיטת הערכה אולטימטיבית ?
    זה בכל מקרה מעניין מאוד.

    השבמחק